keskiviikko 4. huhtikuuta 2018

Sairaalassa makaaminen on kallista...

Minulta lähtee joka kuukausi ulosottoon noin 300€ kuukaudessa. Mikä ei ole pieni summa jos vertaa eläkettäni. Minua erityisesti harmittaa se, että suurin osa veloistani, eli noin 28 000€ on makuuhaavoista johtuvia pitkistä sairaalajaksoista kertyviä maksuja. Minulla on siis useampia (5-8) lyhyempiä ja pidempiä jaksoja, joten sairaalat on ikävä kyllä tullut liiankin tutuiksi vuosien varrella.

Yksikin sairaalajakso oli pituudeltaan vuoden mittainen, jonka ajalle sain omasta tahdostani edunvalvonnan. Edunvalvonta hoiti maksujani, koska en ollut itse siihen kykeneväinen.
Minulla oli useita verenmyrkytyksiä kyseisellä jaksolla, joten minulla riitti tarpeeksi hommia pitää itseni elossa eikä mieleen tullut edes miettiä raha-asioitani. Olin yksinkertaisesti liian huonossa kunnossa ja lähes kokoajan lääketokkurassa. Tuolla jaksolla minulta jouduttiin myös lopulta amputoimaan oikea jalkani, koska mitään ei ollut enää tehtävissä ja muuten olisin kuollut jatkuviin verenmyrkytyksiin. Jalassani oleva haava oli noin 30cm pitkä ja 20cm leveä sekä luu näkyi siitä selvästi.

Muutama vuosi sitten aloin kiinnostumaan uusiksi talouteni tilasta ja halusin apua velkojeni selvittämiseen. Tilasin ulosottotoimistolta sekä perintäfirmoilta velkarekisterini. Rekistereiden saavuttua postitse yllätys oli suuri, koska huomasin, että suurin osa veloistani koostui sairaalamaksuista. Suomessa on olemassa kuitenkin terveydenhuollon maksukatto joka on 690€ per vuosi. Koska en ollut maksanut sairaala kattoa eli edunvalvoja ei ollut maksanut kyseisiä laskuja niin joka päivältä raksutti minulle +30€ päivämaksut vuoden ajalta. Jos kyseinen henkilö olisi siis hoitanut asiani kunnolla niin olisin pärjännyt 690€:lla sen vuoden. En voi käsittää miten tälläinen huolimattomuus on mahdollista?

Minulla on ollut monia makuuhaavoja halvaantumiseni johdosta ja tälläkin hetkellä odotan vielä parantumista vac-laitteen kanssa. Olin viime kuussa leikkauksessa ja siinä tapahtui yhteensä kolme eri skenaariota huonompaan suuntaan, eli ei mennyt ihan putkeen. No, kohta on kuitenkin tuo makuuhaava selätetty ja yli vuosi siihen on nyt aikaa tuhrautunut, mutta eteenpäin mennään.

Mitä haluan tuoda tällä teille ilmi? Nauttikaa, kun kerran olette terveitä ja muistakaa olla siitä kiitollisia. Koskaan ei voi tietää milloin sen menettää ja jos ette menetä niin iloitkaa siitä. Ihmiset käyttää ihan liikaa aikaa murehtimiseen ja siihen, ettei ole onnellinen. Muistakaa nauttia niistä pienistä asioista, jotka tekevät elämästä elämisen arvoisia. Olkaa onnellisia siitä, että olette terveitä. Se on tärkeintä elämässä. Muistakaa kiittää läheisiänne siitä, että teillä on heidät ja älkääkä pitäkö mitään itsestäänselvyytenä. Auttakaa lähimmäistänne ihan vaikka arkisissakin asioissa ja yllättäkää jollain kivalla vaikka kumppaninne. Nauttikaa tästä kevään alusta kohtahan on jo kesä.

Halusin tuoda vähän piristystä tähän päivitykseen, ettei olisi kaikki nämä aiheet mitä tulen tässä teille avaamaan niin masentavan raskaita.

Aurinkoista alkanutta kevättä kaikille ja kiitos kaikesta siitä positiivisesta palautteesta, jonka olen saanut niin monelta lukijalta. Nämä palautteet antavat minulle varmuutta ja rohkeutta jatkaa tätä matkaa minkä olen valinnut. 




2 kommenttia:

  1. Löysin blogisi Sharevillestä, on todellakin jotain erilaista kuin mihin olemme tottuneet. Rohkeaa ja hienoa että olet päättänyt jakaa tarinasi!

    VastaaPoista
  2. Kiitos palautteestasi ja hienoa että olet löytänyt blogini. Olen itse ahkera blogien lukija ja niistä rohkaistuneena ajattelin myös itse julkaista kertomuksen omasta elämästäni, enkä ole (vielä ainakaan) katunut.

    VastaaPoista